450 jaar Alkmaar Ontzet

Alkmaar, 30 mei 2024
Organisatiewijze Alkmaar Ontzet 450 jaar bekroond met een eervolle Gouden Giraffe
Op 29 mei is de unieke organisatiewijze van DOSS Event Support, Alkmaar Marketing en gemeente Alkmaar, rondom het project ‘Alkmaar Ontzet 450 jaar’ uitgeroepen tot winnaar van de Gouden Giraffe Event Awards in de categorie "Relatie Events & Community Events". De prijs werd uitgereikt tijdens een spetterende awardshow en in ontvangst genomen door Mirella Doss van DOSS Event Support en adjunct-directeur Melanie Goudsblom van Alkmaar Marketing.

De Gouden Giraffe is een prestigieuze Nederlandse prijs die jaarlijks wordt uitgereikt voor de meest creatieve en effectieve evenementen en communicatiecampagnes. DOSS Event Support, Alkmaar Marketing en de gemeente wisten met Alkmaar Ontzet 450 jaar de jury te imponeren door een bottom-up programmering te ontwikkelen volgens de principes van co-creatie, een gedurfde en unieke aanpak die nooit eerder zo grootschalig is uitgevoerd.

Unieke aanpak
“Ontzettend trots, dat ben ik. Het is geweldig dat onze unieke en kwalitatieve aanpak van het vierings- en jubileumjaar erkend wordt door de experts. We hebben hier de afgelopen jaren samen naartoe gewerkt,” zegt Mirella Doss van DOSS Event Support. “Daarnaast is onze succesvolle aanpak ook toekomstbestendig, uit het brede evenementenaanbod voor de jubileumeditie van Alkmaar Ontzet 450 jaar blijven ook een groot aantal initiatieven bestaan. Bijvoorbeeld Het Grote Raam in de Grote Kerk door kunstenaar Fiona Tan en locatietheater ‘Vrij Van Verzet’ door Collectief Blauwdruk.”

“Alkmaar Ontzet 450 jaar won in deze categorie van onder andere sterke finalisten als ING, AVROTROS, Vattenfall en grote evenementenbureaus als XSAGA en D&B Eventmarketing. Dat getuigt van onze unieke aanpak hier in Alkmaar. Wij doen het op z’n Alkmaars, met lef en op geheel eigen wijze,” aldus Melanie Goudsblom, adjunct-directeur van Alkmaar Marketing.

Saamhorigheid
Burgemeester Anja Schouten stelt: “Prachtig dat onze evenementen, in het teken van dit ontzettend belangrijke stuk van de geschiedenis van Alkmaar, ook deze erkenning krijgen.”  Robert te Beest, wethouder Citymarketing en Evenementenbeleid, vult aan: “Afgelopen jaar hebben we Alkmaar Ontzet 450 jaar, door een intensieve samenwerking tussen verschillende partijen, zoals de 8 October Vereeniging, op een prachtige manier kunnen vieren. Deze samenwerking resulteerde in een evenementenprogramma voor en door onze bewoners, waar de bezoekers ook van konden meegenieten, en daar ben ik trots op. Het winnen van deze award is daarnaast ook mogelijk gemaakt door de inzet van vrijwilligers en deelnemers, en benadrukt het belang van saamhorigheid in Alkmaar.”

Jouw historie, jouw victorie
In 1573 weerstond Alkmaar als 1e stad in Nederland de
Spanjaarden, een historische mijlpaal in de 80-jarige oorlog. Dit
vieren we in Alkmaar nog ieder jaar.

De huidige tijd vraagt om vieren én herdenken, waardoor ook de nuance in de geschiedenis werd belicht: het verhaal dat we in Alkmaar allemaal al kennen heeft meer diepgang gekregen: over kloeke mannen, over de rol van vrouwen en kinderen in de strijd, over de prijs die betaald werd door dorpen rondom Alkmaar, maar ook de Spanjaarden.

ROL
Programmamanagement, community building

OPDRACHTGEVER
Gemeente Alkmaar, in samenwerking met Alkmaar Marketing en de 8 October Vereeniging.

JAAR
8 oktober 2022 – 8 oktober 2023

Vrijheid, Verdraagzaamheid, Verbondenheid en Verscheidenheid

Het verhaal van 450 jaar Alkmaar Ontzet begint met de V van Vrijheid. Maar echte vrijheid vraagt (ook) om verdraagzaamheid, verscheidenheid en verbondenheid. Het was dan ook een bewuste keuze om tijdens het jubileumjaar juist deze vier begrippen centraal te stellen, in lijn met de thema’s van de landelijke herdenking van de ‘Geboorte van Nederland’. Het verbinden met één van de 4 V’s was dan ook een vereiste voor alle activiteiten op de kalender van het themajaar.

Bottom-up organisatie

Als programmamaker van 450 jaar Alkmaar Ontzet kozen we voor een programmering voor en van iedereen. Dit deden we middels een bottom-up aanpak, volgens de principes van co-creatie. Hierdoor lukte het ons om de kalender te vullen door 178 verschillende organisatoren.

Het doel was niet alleen om input op te halen en activiteiten te organiseren, maar ook dankzij kennisdeling de deelnemende organisatoren zelf de hoofdrol te laten spelen tijdens Alkmaar Ontzet 450 jaar en hen te versterken voor de toekomst.

We creëerden verhoogde betrokkenheid, waardoor we een langduriger, breder en diepgaander effect hebben bereikt.

Participatiebijeenkomst en koffiegesprekken

We begonnen we met participatiebijeenkomsten voor bewoners, organisatoren, ondernemers, creatievelingen en initiatiefnemers. Dit deden we door de principes van een zogenaamd Kampvuurgesprek toe te passen, waarbij het doel is om een collectieve visie te ontwikkelen (zoals nog steeds in veel delen van de wereld wordt toegepast). Na een vlammend betoog van de burgemeester nam elke gast plaats aan een ronde tafel. Elke tafel stond in het teken van één van de 4 V’s en werd begeleid door een inhoudelijke spreker en een verbinder. Ideeën kon men direct op tafelkleden schrijven. De avond zorgde voor een stortvloed aan ideeën, ontmoetingen, spontane samenwerkingsverbanden en een intrinsieke motivatie om deel te nemen aan Alkmaar Ontzet 450 jaar.

Alle initiatiefnemers werden vervolgens uitgenodigd voor een koffiegesprek, waarin we 1-op-1 mee hielpen om een initiatief meer inhoud te geven, beter te laten voldoen aan de voorwaarden of te verbinden aan een andere organisator. Zo boden we actieve hulp aan zowel bewoners als organisatoren om hun idee tot uitvoer te brengen.

Alkmaar Ontzet voor iedereen

We zochten actief naar ondervertegenwoordigde doelgroepen en spoorden ambassadeurs aan om deze doelgroepen of buurten te bereiken. Zo organiseerden we voor sociaal-cultureel werkers een aparte bijeenkomst waarin zij zelf hun kaders en ideeën aangaven. Ondanks hun beperkte tijd en middelen hebben ze uiteindelijk toch een essentiële bijdrage geleverd aan dit bijzondere vierings- en herdenkingsjaar.

We durven te stellen dat in alle dorpen, wijken en doelgroepen een activiteit was te doen onder de vlag van 450 Jaar Alkmaar Ontzet, maar liefst 210.000 bezoekers namen deel aan meer dan 178 verschillende activiteiten.

Community-building

Als initiatiefnemer stond je er niet alleen voor, want naast de koffiegesprekken met ons werd er ook een denktank opgezet voor een aantal initiatieven die hun idee niet zelfstandig van de grond kregen door een gebrek aan know-how en creativiteit. Zo werden er gedurende het hele jaar sessies georganiseerd met als doel kennisdeling en ontmoeting. Organisatoren dachten onderling met elkaar mee en boden hulp om deze activiteiten tot uitvoer te brengen.

Andere projecten

Zomer in de Mare

Zomer in de Mare

World Living Statues Festival

World Living Statues Festival

Wonderlicht Alkmaar

Wonderlicht Alkmaar

Meer weten?

Mirella Doss vertelt graag wat zij voor uw project kan betekenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *