Impact - verschil maken
Welkom op onze impactpagina! Bij DOSS geloven we dat evenementen, zowel publiek als zakelijk, veel meer zijn dan alleen bijeenkomsten; ze zijn krachtige instrumenten voor positieve verandering. Of het nu gaat om een grootschalig publieksevenement, een lokaal initiatief of een zakelijk evenement, we willen met elke organisatie niet alleen mooie momenten creëren, maar ook een blijvende, positieve impact achterlaten op de maatschappij, het milieu, de lokale gemeenschappen én de zakelijke partners waarmee we samenwerken. Zo zorgen we ervoor dat elk evenement, ook op zakelijk vlak, een langdurige positieve bijdrage levert aan een duurzame toekomst.
Onlangs ontvingen wij de prestigieuze evenementenprijs, de Gouden Giraffe, in de categorie ‘community events’ voor ons project Alkmaar Ontzet 450 jaar. Dit project werd bekroond vanwege onze organisatiewijze rondom het project Alkmaar Ontzet 450 jaar (bottom-up programmering ontwikkelen volgens de principes van co-creatie).
Theory of Change - Input
DOSS Event Support organiseert evenementen en leidt projecten. We hebben onze wortels als bedrijf stevig verankerd in lokale gemeenschappen. Het team bestaat uit 5 gedreven, krachtige projectmanagers en 1 marketeer.
Vanuit ons kantoor in het Alkmaarse Oudorp combineren wij onze portie Noord-Hollandse nuchterheid met durf en lef en gaan door waar anderen stoppen. Onze expertise ligt op het gebied van planning, projectmanagement, budgetbeheer, community building, conceptontwikkeling, storyteling, marketing, PR en het opbouwen en behouden van netwerken.
Het netwerk van DOSS Event Support heeft zich door jarenlange inzet uitgebreid tot een poule van ruim 100 vaste vrijwilligers, tienduizenden (terugkerende) bezoekers, meer dan 25 opdrachtgevers en een breed scala van stakeholders, van gemeentes en citymarketing-organisaties tot inwoners en ondernemers uit de stad. We werken vanuit asset based community development.
Bijvoorbeeld: Het historische evenement Kaeskoppenstad wordt gerund door een groep van 500 vrijwilligers.
We hebben diepgaande kennis van fondsen, subsidies, sponsors en ticketverkoop, waardoor financiële inzichten worden verkregen en geoptimaliseerd.
Bijvoorbeeld: onze gemiddelde projecten kosten € 75.000, geldstromen komen van subsidies, sponsoring en ticketverkoop.
Voor het overgrote deel van onze projecten werken we vanuit maatschappelijke vraagstukken en locaties met (verborgen) verhalen. Dankzij de centrale positie in de stad en het goed verankerde netwerk zijn wij altijd op de hoogte van relevante vraagstukken, waardoor projecten effectief inspelen op geïdentificeerde uitdagingen.
Bijvoorbeeld: De KoepelKathedraal in Haarlem was voorheen een locatie voor het geloof. We hebben de deuren geopend voor bewoners d.m.v. het aanbieden van een aantrekkelijke programmering en evenementen.
Theory of Change - Activiteiten
Conceptontwikkeling is één van onze kernactiviteiten. Hierin is er aandacht voor lokale thema’s, voor de activiteiten en de locaties, er is een balans tussen toegankelijke en prikkelende inhoud en er worden echte ervaringen gecreëerd. Dit alles in het perspectief van budget, planning, duurzaamheid en haalbaarheid.
Om doelen te bereiken zetten DOSS Event Support een organisatie op waarmee de uitvoering van een project wordt gedaan in alle facetten, van budgetbeheer en planning tot het organiseren van inclusieve samenwerkingen met persoonlijke aandacht.
De uitvoer van steengoede producties. In onze eigen ontwikkelde concepten, festivals en evenementen voegen we met programmering toe rondom maatschappelijke thema’s. Dit doen we samen met onze opdrachtgevers.
We gaan een langdurige relatie aan. Met opdrachtgevers bouwen we aan een toekomstvisie, vrijwilligers krijgen persoonlijke aandacht en dankbaarheid en bezoekers kunnen altijd rekenen op een onvergetelijke ervaring.
Theory of Change - Output
Op jaarbasis realiseert DOSS Event Support 15 evenementen/activiteiten. Dit zijn 5 grote evenementen met > 10.000 bezoekers en 10 kleine activiteiten. In totaal bereiken we hiermee 60.000 tot 65.000 bezoekers. Met PR en marketing is het bereik van alle activiteiten bij elkaar 400.000 tot 500.000 personen per jaar.
We streven naar een totaalbereik van > 100.000 bezoekers over 5 jaar. Waarbij minimaal 75% van de bezoekers na afloop een nieuwe ervaring, ontmoeting of verbinding melden.
Het vrijwilligersbestand bestaat uit 100 vaste vrijwilligers. In de komende 5 jaar realiseren we een groei van 15% van deze poule. Naast kwantitatieve groei komt er een focus op kwalitatieve verbetering te liggen. We maken beter inzichtelijk wat vrijwilligers nodig hebben en hoe wij een warmere band kunnen creëren. De activiteiten die we gaan doen ondersteunen de band tussen vrijwilligers en DOSS Event Support en tussen vrijwilligers onderling.
Bijvoorbeeld: Onze vrijwilligerscoördinator wordt ondersteund door twee vrijwilligers die feeling hebben met de doelgroep en hun wensen en behoeften.
We werken nauw samen met belangrijke partners in de stad en voor onze evenementen en projecten, waardoor wij lokale maatschappelijke organisaties een nieuw publiek bieden, die zij normaal niet bereiken.
Bijvoorbeeld: Tijdens UPfest gaven wij een podium aan circulaire koplopers. Zij bereikten daarmee 4.000 bezoekers die normaliter niet met duurzaamheid bezig zijn.
Bezoekers van onze projecten komen op een prettige en laagdrempelige manier in aanraking met mensen, thema’s en verhalen die ze daarvoor nog niet kenden. We geven aanleiding tot een gesprek over de inhoud van een evenement of we creëren een context waarin ontmoeting ontstaat.
Bijvoorbeeld: Tijdens Wonderlicht is er een kampvuur op het gratis toegankelijke Festivalhart waar voor iedere bezoeker kosteloos marshmallows beschikbaar zijn en men samen rondom het vuur plaats neemt. Hier kan ook het voorbeeld van het aanbod voor een extra kaartje voor mensen met een kleine beurs.
Van onze winst vloeit jaarlijks 20% terug naar de gemeenschap.
Bijvoorbeeld: besturen die geen professionele organisatie kunnen veroorloven helpen wij met de organisatie van hun evenement of project.
Theory of Change - Outcomes
Mensen die een evenement van DOSS Event Support bezoeken komen naar buiten als verrijkte individuen, die zich verwonderen, verbinden en veranderen. Verwonderen doet men door het ervaren van een activiteit en hiermee een groter wereldbeeld te krijgen. Bij verbinden staat centraal dat je naar de ander kijkt, luistert en wilt ontdekken wat iemand drijft. Een bezoeker voelt een verandering bij zichzelf, waarbij er meer oog is voor de medemens en natuur en waarbij er een trots op de stad, wijk of omgeving is ontstaan die er daarvoor niet was.
Bijvoorbeeld: In de jaarlijkse optocht van de viering van Alkmaar Ontzet liepen dit jaar ook nieuwkomers mee, in kostuums van de Alkmaarse geschiedenis. Een korte zin toevoegen welk effect dit had op deelnemers en publiek?
Er worden keuzes toegevoegd aan het concept waardoor bezoekers op een laagdrempelige manier in aanraking komen met elkaar. Bezoekers en vrijwilligers hebben in gesprekken verhalen gehoord en mensen ontmoet waardoor ze anders naar mensen kijken en daardoor bereid zijn iets voor een ander te doen.
Bijvoorbeeld: Tijdens Met Eigen Ogen werd bij 5.000 Alkmaarders een gesprek gestart over uitsluiting en vrijheid in hun eigen stad.
Bezoekers komen terug van een evenement met meer oog voor de natuur. Onze bezoekers en vrijwilligers kijken op een andere manier naar hun natuurlijke leefomgeving en zijn bereid hun gedrag duurzamer te maken.
Bijvoorbeeld: Tijdens UPfest voegen wij beleving toe aan bestaande duurzame initiatieven. Daardoor is het voor een bezoeker toegankelijker om te begrijpen waarom diens dagelijkse acties wellicht aanpassingen vraagt.
We creëren een gevoel van verbinding met de omgeving waarin je leeft. Bezoekers zijn trots op hun stadsgenoten en hun verhalen of op de gebouwen en hun historie, waardoor zij bereid zijn om zelf (meer) bij te dragen aan hun leefomgeving.
Bijvoorbeeld: begrip en enthousiasme creëren onder bewoners d.m.v. community evenementen rondom het grotere kunstwerk Het Grote Raam.
Theory of Change - Impact
Met de projecten van DOSS Event Support dragen we bij aan grotere maatschappelijke participatie, waarbij er meer vrijwilligerswerk wordt gedaan door de bestaande vrijwilligers of dat er gestart wordt met vrijwilligerswerk door een nieuwe doelgroep. Vrijwilligerswerk is het sociaal cement van onze samenleving.
Daarnaast bouwen we aan een duurzamere samenleving, in de beide aspecten van het woord duurzaamheid. Sociale duurzaamheid bouwen we op door ontmoetingen te faciliteren en daarmee het tegengaan van gevoelens van eenzaamheid en om polarisatie tegen te gaan. Iedereen is welkom, waardoor er meer gelijkwaardigheid is.
Bij alle activiteiten staan milieu en duurzaamheid hoog in het vaandel, soms zelfs centraal. Waardoor de bezoekers zich bewust zijn van dit onderwerp en toepasbare handvatten krijgen om zelf veranderingen te maken die bijdragen aan een gezond milieu. Samen dragen we bij aan het tegengaan van de klimaatcrisis.